onsdag 23 september 2009

Plugg

Nu är det mycket plugg i skolan men vissa saker är faktiskt riktigt roliga som texempel Matte:) Men iallafall vi håller just nu på med styrdokumenten och där har dom haft massa utlägande diskussioner om man på en yrkesförberdande linje ska läsa kärnämnerna, vilket jag tycker är en självklarhet! När man är 15år kan inte alla vara säkra på vad dom vill göra resten av deras liv och jag tror det blir billigare för samhället att ge alla en grund i gymnasie nivå istället för att många vill läsa in alla ämnen på komvux för att kunna läsa vidare på högskola/universitet. Men nog om detta, jag började leta bland alla mina papper och hittade ett text som vi hade skrivit första dagen på frisörprogrammet om varför just jag ville bli frisör!

Frisör är det mitt drömyrke eller bara en ide jag fått?
När jag sätter mig ner och funderar kommer jag och tänka på när jag var mindre och min högsta dröm var att bli lastbilschafför, när jag tänker tillbaka var det för att jag vill jobba med min pappa och kanske öppna ett företag med honom. (pappa har alltid varit min idol)

När jag var 14år fick jag mitt första jobb som kassörska på ett bageri, så när jag skulle välja gymnasie så var jag sugen på att strunta i det och börja jobba direkt. Men det skulle aldrig min mamma tillåta och tur var väll det..

Alla jobb har sina för och nackdelar, men det finns ett krav på mitt yrkesval och det är att jag vill jobba med människor. Att få en människa nöjd/glad kan jämnföras med att bli kär det vill säga man för en kick.

När halva terminen hade gått i nian fanns det fyra vägar att välja mellan frisör, dagisfröken, bagare eller polis. bagare gick bort rätt fort med tanke på mitt morgonhumör. Barn och fritid ville mamma att jag skulle välja.(det var väll därför jag inte valde det) Nej istället blev det att jag hamnade här och jag ska nu till frisör och det ska nog bli bra...

Tyckte det är rätt komiskt att jag redan första dagen på frisörprogrammet kännde en vi osäkerhet i mitt val och att jag redan då har insett att det är barn jag vill jobba med..
Menmen det var säkert ingen rolig läsning för er men det var kul för mig iallafall;)
Ha det fint!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar